هرچند بدن در واکنش به هرنوع واکسنی دچار تب خفیفی می‌شود، اما دکتر راشل ریمان استادیار طب کودکان در دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا و نویسنده کتابی در زمینه شایعات پزشکی می‌گوید: این شایعه که واکسن آنفلوآنزا می‌تواند فرد را به آنفلوآنزا مبتلا کند کاملا نادرست است.

 
واکسن آنفلوآنزا قطعا شامل ویروس‌های مرده آنفلوآنزاست؛ اما این ویروس‌ها کاملا مرده هستند. ریمان افزود: یک ویروس مرده نمی‌تواند دوباره زنده شود و ایجاد آنفلوآنزا کند.

اما در مورد اوتیسم، شایعه ابتلا به این بیماری در اثر واکسن، با چاپ مقاله‌ای آغاز شد که سال 1377/ 1998 در نشریه علمی The Lancet به چاپ رسید. در این مطالعه والدین هشت کودک (فقط هشت کودک) مبتلا به اوتیسم گفتند تصور می‌کنند فرزندانشان پس از زدن واکسن به این بیماری مبتلا شده‌اند.
 
از آن زمان تاکنون با وجود مطالعات بسیار دیگری که این موضوع را رد می‌کنند این شایعه بشدت گسترش یافته است. به عنوان مثال مطالعه‌ای که در سال 1381/ 2002 در مورد 530 هزار کودک انجام شد (دقت کنید عدد 530 هزار چقدر بزرگ‌تر از هشت است!)
 
ارتباطی میان واکسن زدن و خطر ابتلا به اوتیسم را نشان نداد. ریمان می‌افزاید: متاسفانه با وجود وقت و سرمایه‌ای که برای اثبات این موضوع به کار رفته است، این شایعه همچنان رواج دارد. آنقدر که در گرماگرم رقابت‌های انتخاباتی آمریکا، دونالد ترامپ اعلام کرده است اعتقادی به موثر بودن واکسن‌ها ندارد و فکر می‌کند واکسن ‌زدن به بروز اوتیسم می‌انجامد!