نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان می دهد که خانواده‌ی کلم‌ها و سبزیجات غده‌ای برای پیشگیری از آرتروز موثر است. کلم سرشار از آنتی‌اکسیدان هایی به نام «گلوکوزینولات» است که غضروف استخوان ها را تقویت کرده و از سایش آن ها پیشگیری می کند.
روش مصرف
بهتر است هر هفته حداقل دو مرتبه کلم خام به عنوان سالاد میل کنید. اگر کلم پخته دوست دارید بهتر است که آن را بخارپز کنید.
مرهم کلم برای درمان ترک و سوختگی پوست
کلم یک مرهم فوق‌العاده برای مشکلات پوستی است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن قادر هستند که زخم ها را درمان کرده و ترک و سوختگی را برطرف کنند.
کلم برای درمان دمل و جوش و آبسه
خواص آنتی اکسیدانی فلاوونوئید های موجود در کلم باعث تسریع سرعت درمان دمل و جوش می شود. باید بدانید که کلم خواص ضد التهابی دارد و در درمان مشکلات ناشی از التهاب موثر است.

,آشنایی با کلم قمری و خواص آن,خواص کلم قمری,خورشت کلم,[categoriy]

خوردن ۳ یا ۵ بار کلم قمری یا هر نوع کلم در هفته، خطر ابتلا به سرطان را ۶۰ درصد کاهش می دهد

کاشت. داشت و برداشت :
این نوع کلم معمولاً در سطوح کوچک کشت می شود زیرا کارهای زراعی آن مشکل تر از سایرکلم ها است، زمین مورد کاشت شبیه زمین کلم های دیگر است این گیاه را می توان در همه نوع آب و هوا کشت نمود. به علت کوتاه بودن عمر این گیاه به مواد غذایی کمتری احتیاج است. با توجه به کشتهای قبل، حدود ١٠٠ کیلوازت،٨٠ کیلو P٢o٥ و ١٨٠ کیلو K٢o به ازای یک هکتار در نظر می گیرند. کودهای ازته را معمولاً به صورت کود سرک در دو مرحله به زمین می دهند.
انواع زودرس آن را می توان از اوایل بهمن ماه در خزانه کشت نمود. دوره پرورش در خزانه ٦ ٨ هفته است کاشت و نشاء در زمین اصلی بسته به نوع واریته متفاوت است و معمولاً برای انواع زودرس فواصل ٢٥ ×٣٠ سانتیمتر و برای انواع تابستانه٣٠ ×٣٠سانتیمتر در نظر میگیرند. انواع پاییزه را بفواصل ٣٠ × ٤٠ سانتی متر کشت می کنند آبیاری پس از یک دوره خشک و طولانی باعث ترکیدگی ساقه خوراکی می شود.
عمل برداشت به راحتی با چاقوی تیز انجام می گیرد. انواع زودرس و متوسط رس را می توان در ٢ ٣ بار برداشت نمود. مقدار محصول در بهار بین ٢٠ ٣٠ تن و در پائیزه بین ٦٠ ٧٠ تن در هکتار است. کلم قمری در دمای ١ درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی ٩٠ درصد تا ٤٥ هفته قابل نگهداری است